Semuanya untuk Nadi

Semuanya untuk Nadi
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com
"Takdir kadang2 mempertemukan sesuatu tak diundang, menduga dalam bermacam ragam, memberi apa yang tidak dirancang..memaksa kita mengalirkan air mata kesedihan serta membuatkan kita rasa kehilangan. Namun takdir menerpa kita dengan erti perkenalan, menyulam erti kasih sayang, menanam erti persahabatan, menghadiahi kemanisan dalam kegembiraan, menusuk panahan sang ketabahan, menyemai benih keakraban, serta memberi peluang menilai siapa sahabat siapa kawan dan siapa sekadar kenalan yang mengisi ruang dalam episod kehidupan.."

Thursday, September 17, 2009

sambungan AW 2008

2) Asst. Programme Manager (Cultural Night & Art competition)

Bila dimaklumkan Planning & Research handle program ni, aku rasa seronok ada, tak seronok pun ada. Yg seronoknya sbb program ni lebih kpd bentuk ‘enjoy’. Yg tak seronokny sbb program ni melibatkan bdk UIA lain yg bkn bdk BARB(terutamanya participants), so kenalah organize elok2 demi menjaga nama baik ALA. Sebagai PM n APM program sudah tentu mahukan yg terbaik. Dan mereka juga tak dpt lari dari kesusahan yg menerpa. Begitu juga ngn kami. Tp tu sume dugaan..cabaran. Klau takde dugaan n cabaran, pasti kite tak lebih berusaha, hasilnya pun ala kadar je. Tu yg kita taknak.. Memula miting, aku briefing dulu psl Arabic Week serta subprogramnnya. Aku conteng kt whiteboard lukis cam carta organisasi, maklumkn juga komiti central. Then maklumkan bhw biro ini iaitu Planning&Research secretariat ditugaskn utk organize Cultural Night&Art Competition. Programmnya nmpk seronok tp aku tak lupa igtkan, “kita kena handle elok2 sbb ianya ‘program tumpuan’. Kite buat lebih baik dari tahun lepas”. (Mmmm sape yg terlibat ngn tahun sebelumnya tahu la citenya). Memula miting psl Art Competition dulu. Art Competiton ada 3 category..Kami decide sape yg buat ni sape yg buat tu. Okeyyy…ni tak jd masalah. Dlm Cultural Night ni, aku lebih tertumpu kpd Prep&Tech, PC, n Pub&Pro. Bunyinya agk bias, tp tu lah yg telah aku lakukan dahulu. Biro lain aku tak lupakan, tp tumpuanku lebih kpd 3biro ni. Catering bagai takde keje waktu tu sbb sumenya dh setel. Special Task lebih kpd Dibah(Special Task central). E-kin pn pesan supaya tak risau sgt psl special task. Oklah cmtu.. Pub&Pro mmg d bwh pemerhatian aku n Ikhwan(Pub&Pro central). Asik awl2 lg beritahu tak tau keje Pub&Pro, aku ckp, “takpe, rileks.. Insyaallah akak leh tolong”. (Mmm aku mmg saja tak letak Asik dlm catering. Sejak dlu dia dh biasa ngn catering. Asik perlu keluar dari dunia catering.huhu). Die wat poster, manakala Suhaila wat pamphlet. Kdua2nya ada menunjukkan draf keje masing2. Design aku taknak komen, ikutlah kreativiti sndiri. Aku lbh pentingkan protocol n butiran2 program. Baguslah depa bdua wat keje wlupun tak penah pgg Pub&Pro sblm ni. PC pula..sian depa pening berdepan ngn peserta. Huhu tu lah cabarannya. Aku cadangkn kpd Hafizzuddin supaya mengadakan miting ngn para peserta, at least brief pd mereka pjlnn program n undian. Pd waktu malam miting melibatkan PC, Prep&Tech, Maindboard n para peserta. Ikhwan tak dpt dtg (aku memahami statusnya yg sudah berkeluarga). Imah wakil Prep&Tech(Fendi tak dpt dtg), Ain gtau myb tak dpt dtg sbb perlu balik ke utara, aku pula ada miting lain. Jd maknanya Hafizzuddin knalah handle mting tu. Die waktu tu kurang yakin mgkn kerna msh baru apatah lg dia bkn bdk Barb. (Mmm tu cite lain kali). Hafizzuddin mnta aku dtg, tp aku tak dpt janji n gtau, “klu smpat akak dtg” sbbnya aku ada 2miting lagi waktu tu, final touch tau! Dgn izinNya aku dpt jenguk miting tu. Miting tak start lagi. Then aku mnta Hafizzuddin mulakan miting tu. Sebelum start tu, bertolak2 antara aku n Hafizzuddin.”akak start la dulu”, “eh, hafizzuddin kn PC la yg start dulu”, “Sy tak tau nk ckp apa, akak la yg start dulu,jgn risau kak, sy ada sokong akak” Amboi..patutnya aku yg ckp camtu. Aduhaiiii budak ni..tp klakar tul si Hafizzuddin ni. Gelabah bkn main sblm pengerusikan miting ngn peserta tu. Klau lah detik itu boleh dsingkap kembali. Huhuhu. (Kelakar giler, luaran cm baik n tenang tp sempoi, pndai mngusik gk n gelabah giler. Meja yg dipegangny pn naik gelabah). Tp akhirnya aku menang. Hafizzuddin mulakan miting. Dia bg kata2 aluan tak smpai seminit n then..”Sya serahkan majlis kpd kak Farhana utk brief mngenai cultural night ni,” katanya smbil tersenyum. Tersentak aku. Pandai dia cari jalan kenakan aku! Atuh, aku pun xdpt lari, aku brief apa yg ptt. Lps tu bru nmpk si Hafizzuddin ni biasa ngn miting tu. Imah d dpn kami kejenya gelak je..Mekasih la Imah.huhu. Tak lama pastu, Ain pun dtg. Aku Tanya Ain, “Ko blk jam bape?” Die jwb, “jap lagi..Sy kejap je ni, rasa tak sedap lak tak dtg miting,” Ain pun brief jgk apa yg ptt.. Syukurnya aku punyai komiti yg rasa begitu. Mmm segala permintaan peserta kami dgr terutamanya bab microfon, sgla props n perkara yg membabitkn keje2 Prep&Tech. Sgalanya dbincangkan n capai kata sepakat. Utk Prep&Tech lak lebih tertumpu kpd venue di KAED Main Audi. Fendi masih baru n perlukan tunjuk ajar jd aku harapkan Imah utk pimpin Fendi. Imah kata, “Aku tak penah jd Prep&Tech, tp aku cuba”. Owh, aku igtkn die dh biasa ngn Prep&Tech(dlm comrade), tp aku tak jd mslh sbb Imah seorg yg tau jlnkn tugasnya..jd aku tak risau. Imah pn byk tanya keje2 Prep&Tech. Prep&Tech Cultural Night saling bekerjasama ngn Forum sbb venuenya sama. Ada masa tertentu kami sama2 pegi ke KAED Main Audi utk survey n fikirkan backdrop masing2. Bdepan ngn maintenance KAED, Mujur saja depa tu baik. -aku igt lg, mulanya Fahmi(PM Forum) turut serta ngn Prep&Technya tp tak dpt join sbb nk siapkan keje2 SHARODZ n meminta tlg aku tgkkn Prep&Technya. Aku Okay je.. - 1st g tu, Main Audi dh tutup, tp ada manfaatnya sbb ada antara kami tak tau d mana Main Audi tu. 2nd time g tu, baru lah dpt masuk hall tu. Kami bincng psl perncangan Prep&Tech Cultural Night n Forum. Masing2 beri idea wlupn bukan programnya. Aku bersyukur sbb takde ‘jurang’, masing2 tau ni utk Arabic Week. Fendi lak..aku penah ckp, “Fendi beruntung sbb masuk2 je, Fendi dh tau psl UIA Gombak ni, Secara tak langsung Fendi tau byk tempat penting dlm UIA ni. Tgk ALA..semuanya saling membantu”. -Terima Kasih dik, sanggup ke hulu hilir ngn akak. Terima kasih dik, kerana korbankan waktu tido ptg utk cultural night ni. Terima kasih dik, kerna membenarkan akak ajar Fendi. Terima kasih kerna menyambung legasi ALA yg skrg ni.- Semasa Cultural Night, mmg dh jd lumrah bhw PM n APM kena ‘rehat’. Maksud aku..PM n APM tak seharusnya ‘bergerak sgt’ kerana mereka ni kena sntiasa menemankan VIP. (Semasa program, tanggungjwb lebih kpd PC). Semasa program, Ikhwan duk ngn VIP di tempat judges. Aku lak ‘menemankan’ ustazah (beliau dtg lmbt, aku mpersilaknnya duduk di depan, tp ustzah kata takpe, duk kt blkg je). Sepanjang program, ustzh asik gelak je..mana taknya, majority persembahan kelakar je. Ustzah ketawa terbahak2 bagai tidak dihimpit dek tugasan. Senang aku melihatnya.. Mengenai system undian lak, 3talian mjadi mangsa voting utk persembahan terbaik. Nombor yg menjadi mangsa ialah Suhaila(maxis), Nazmi(DiGi) n E-kin(celcom). Kenapa mereka? Sbb aku yg putuskan.haahahaha. Aku putuskan setelah berbincang dlm miting. Berdasarkan jobscope, mereka ni boleh dikatakan ‘off duty’ spnjg program, so aku kuarantinkan diorg utk melayan voting je. (Undian dibuka sehingga jam 12am shj. So sebarang undian masuk selepasnya tidak dilayan). Semasa program aku Tanya khabar diorg, masih okey lagi. Mmm rasa aku, masa tu hp Nazmi kot..dh takde ghope hp dh.huuhu. Haha tak larat depa nk melayan, cepat sungguh inbox penuh, “hhhhhuuuuuiiiiiiii tak larat aku..tgh2 malam aku tido pun hp aku asik bising je,” kata Suhaila. “Hahaha hp tak bising mulut ko ttp bising Ila, tu kira undi rosak je..” kata aku. Itu juga berlaku kpd E-kin n Nazmi, “Yg undi tu org yg sama lak tu,” Apapun, Mekaseh korang.. Wlupun keadaan d KAED Main Audi meriah ngn gelak ketawa, kerisauan itu tetap membelenggu diriku. Tak senang duduk aku dibuatnya, ke kanan ke kiri ke depan ke belakang mataku meliar memastikn semuanya okey. Ain d depan, Hafizzuddin d blkg. Fendi n Imah d dpn, Rahimi di blkg. Kagum aku ngn ‘percaturan’ ni wlupn ianya tidak drancang sama sekali. Mengikut pemerhatian aku, Imah d dpn d bhgian system, manakala Fendi lebih kpd aturan microfon d pentas. Pantas adikku itu bekerja, menetapkan mic utk peserta. Manakala Rahimi di belakang uruskn bahagian bukak tutup lampu ngn abang maintenance. Ain uruskan peserta di dpn manakala Hafizzuddin d blkg mmastikan keseluruhannya…elok juga adikku itu di belakang, aku leh smpaikan apa2 yg patut kpd komiti lain. Di luar KAED Main Audi, kita buka booth utk jualan kamus Miftah, Hanan pun nk join jual batch die. Oklah tak jadi masalah. Utk kamus Miftah rasanya Hasanah kot yg jaga. Aku pesan kt die, “klu nk g memana, Hasanah nnt panggil kita atau Hafizzuddin eh, kite leh jgakan, klu leh jgn biarkan kamus sorang2,” Dia pun tak kisah, tak bape sgt nk masuk hall, si Suhaila pun sama. Depa tak bape sgt menda melibatkn hall yg berdengung ngn speaker. Emm Hanan pun kata dia leh tlg tgkkan kamus. Pabila program nk berakhir, aku keluar jenguk keadaan catering. Nazmi sibuk layan voting, mujur je assistantnya buat apa yg patut. Risau juga klu dia lupa bhw dia adalah komiti program. Aku igt lg, dia ada minta kebenaran sbb dia salah seorg peserta tp aku harap 1 je..jgn lupa tugasnya dlm catering. Syukurlah.. Akhirnya, aku bersyukur kerana cultural night berjalan lancar. Sebelum bersurai, Ust Wejdan kata, “Tahniah Farhana, terima kasih sbb jemput saya” Aku suka sgt sbb bagi aku susah betul nk dgr cmtu; selalunya aku asik ‘dikritik’ je oleh ustaz.huhu. Alhamdulillah…ni sume usaha sume org. Bila diingat kembali..aku pertaruhkan para komitiku dlam tugasan yg asing buat mereka. Ye….semua komitiku tidak pernah menjawat biro itu sebelum ini. Semuaaaanya tiada yg terkecuali. Ini mmg cabaran terbesar bgku selaku APM program. Namun, kudapat atasi cabaran ini. Terima kasih kpd semua yg membantu pihak Cultural Night N Art Competition Arabic Week 2008.

1 comment:

Unknown said...

salam, tumpang lalu