Semuanya untuk Nadi

Semuanya untuk Nadi
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com
"Takdir kadang2 mempertemukan sesuatu tak diundang, menduga dalam bermacam ragam, memberi apa yang tidak dirancang..memaksa kita mengalirkan air mata kesedihan serta membuatkan kita rasa kehilangan. Namun takdir menerpa kita dengan erti perkenalan, menyulam erti kasih sayang, menanam erti persahabatan, menghadiahi kemanisan dalam kegembiraan, menusuk panahan sang ketabahan, menyemai benih keakraban, serta memberi peluang menilai siapa sahabat siapa kawan dan siapa sekadar kenalan yang mengisi ruang dalam episod kehidupan.."

Wednesday, September 16, 2009

Arabic Week 2008 (AW 2008)

Hmmm….. sebut je Arabic Week ni aku rasa cam….cam…cam sayuuu je bila flashback setahun lepas. Programnya cuma seminggu je tapi persediaannya memakan masa sebulan(lebih kurang la..). Slps Arabic camp SBPI Gombak, aku harap dpt rehat, tp syukurlah wlupun ak dpt rehat sekejaaaaap(xsmpai 4hari) je. Aku ingat lg, mulanya program ni diadakan pd hujung bulan Julai (kira clash ngn besday aku..huhu -biasanya pun Arabic Week mmg dibuat dlm bulan Julai-) tp terpaksa dipostpone ke Ogos dgn persetujuan semua exco atas alasan PERSEDIAAN menjelang program. Akhirnya AW ni termaktub dlm proposal bertarikh 11Ogos-17Ogos 2008 (Isnin-Ahad). Ada org(bdk barb gk) tanya aku, “Farhana, senang tak buat program ni?” Aku pandang dia, dan respon aku cuma…senyum biasa tp lebih menyenget skit ke kiri. Then aku jawab, “Biasa lah program..mana mungkin senang memanjang je. Tp aku bersyukur la sume org bekerja, kena la ngn ‘moto’ kitorg ms AGM aritu, Bekerja dengan kami, bukan utk kami”. Haaa ye..memang aku tak nafikan kemain hebat cabaran utk program ni. Antara yg paling aku igt ialah perihal kerja2 Husni selaku Prep & Tech Central. Citenya lebih kurang cmni..biasalah bukak2 sem kami ada general miting dan seterusnya president memaklumkn psl program AW. Alang2 proposal pun dlm proses, masa tu juga dibahagikan sub-program; Forum(Dakwah & Tarbiah), Video Show(Info & Edu), Bookfair(Ekonomi), Cultural Night & Art Competiton(Planning & Research). Then esok2 aku dipanggil oleh advisor bertanyakan khabar perkembangan ALA, aku pun gtaula.. Then beliau sarankan agar sama2 fikirkan program2 yg munasabah utk memanfaatkan malam2 yg takde program(bertepatan ngn seminggu berlangsungnya program). Lgpun kite kenalah manfaatkan bajet yg diperuntukkan iaitu RM 5000. Kemudian beralih kpd venue, ustazah tanya, aku jwb, “saya tak pasti..”. Klu leh, buat di tempat yg grand..biar semua org nampak program2 ALA. -Ye…ALA kena keluar dari kepompong, jgn wat program sendiri2@syok sendiri je tp biar semua org tau ALA tu apa(dmaklumkan ramai tak tau), apa program ALA. Buka mata UIA yg society kecik juga boleh success- Haaaa yg ni aku tak pelik pun sbb aku mmg tau cara ustazah terutamanya perihal venue ms Study Smart & Motivational Workshop bulan Feb aritu(plan asalnya wat kt seminar room je tp ustazah cdgkn Conference Room CAC. Fuhhhh..aku pikir dapat ke?akhirnya dapat je..sape kata budak BARB takleh dpt tempat exclusive camtu?!). Segala perbincangan kami, aku usulkn dlm miting. Husni pun kata, “Insyaallah..”. Masa tu cuma harapkan dapat la semua proposed venue wlupun cm agak mustahil sbb 1)byk kelab/society UIA rebut venue utk program masing2 sblm konvo n bulan puasa 2)ramai yg terlibat ngn persediaan konvo. Ada yg kata nk cari komiti pun susah masa tu. -Alhamdulillah subcom biro aku jenis yg setia.huhu. Aku tak hadapi masalah, sume subcom aku boleh beri komitmen cuma perlu cari komiti junior utk program Cultural Night & Art Competition. Masa tu aku pikir, klu tak dedahkan kpd junior, apakan jd pd ALA kelak? Lgpun prgrm besar cmnilah kite leh perhatikan komitmen n keje2 junior..kot la leh jd calon exco ALA tenure dpn. Apapn, Terima kasih sgt pd korang..- Berbalik kpd venue, perghhh mcm2 cite tp akhirnya Alhamdulillah ALA dpt booking tmpt grand spt KAED Main Audi n Main Audi. Punyelah byk dugaannya. Nu’man lak byk ke hulu hilir ngn Husni, bole dikatakan mana ada Husni pasti ada Nu’man. Bagus…good job Nu’man! Ini lah antara contoh ciri kepimpinan seorg PM AW..amik tau n bantu para komiti lain. Nu’man pn ada pesan pd aku n komiti lain, “klu ada pape, gtau aku”. Secara keseluruhannya, baik setinggi2 jawatan Ex-Officio hingga komiti subprogram cuba buat yg terbaik utk program ni. Letihnya waktu tu hanya Allah je yg tau. Wlaucmne pun, jgn sesapa berani menafikan bhw…penatnya tu lebih memihak kpd para komiti central!!!!! Ya Allah, Engkau yg Maha Mengetahui segalanya.. Aku pulak sokmo kuar masuk bilek ustazah. Tiba masa miting, yg lain pasti berdebar lg gerund menanti khabar yg aku bawak dr ustzh. Boleh kata, pasti ada je informal miting kami. Sebelum start miting, ada je yg mula bicara, “berita baru apa kau bawak ni?” huhu. Si Beah lak….rasanya ni 1st time die jd s/u program, tau2 je program sebesar Arabic week ni. Berjuang die buat keje2 s/u. Memula tu, die ada la minta softcopy/dokumen tu dan ni. Aku pun bg lah..beri tunjuk ajar apa yg perlu. Yg aku nk tergelak tu..bersungguh2 die wat surat2…stay up lg. Perghhhhhh…tak penah2 aku tgk ko sungguh2 cmtu Beah. Final exam pn ko taklah cmtu.huhu. Ni lah cabarannya mnjadi s/u, ngadap laptop je keje. Tp syukurlah, kite tak terbeban keje sndiri. Rakan2 lain membantu wlupn bukan jobscope kite. APM n zubir pn ada bantu ko. Tetiba klakar lak psl kdua2 s/u AW ni. Allahu ‘Alam. At least, ko dpt blaja bab dokumentasi ni kan beah. Kak Am lak setelkan bab catering wlupn die treasurer AW. Haaa kak Am mmg master bab ni. Catering masa tu pakai Mokku(kak Am’s cousin)..service terbaik punyer. Harga pn kira murah almaklumlah msh baru lg. Layanan baik punyer…terbukti ms aku handle STAR baru2 ni. Kak Am xpenah lupa ‘turun padang’ tgk catering setiap subprogram..untung komiti catering subprogram. Rasanya menu setiap subprogram pn die yg tentukan. Mmg mudah keje komiti catering ms tu. Baguslah.. Mmmm tak dpt la aku nk citekan sume komiti central Arabic Week 2008 ni. Aku? Aku…?? Mmmm bile fikirkan semula, aku selalu tertanya,”camne aku yg wat sume keje ni? Biar betul sume ni tugas aku ms Arabic Week 2008?” Sebelum n semasa AW, hidup aku sgt bz. Giler-gilerny bz aku ms tu, tuhan saja yg tahu. Abis clas je, aku mesti ada keje nk buat. Kwn ajak makan atau g memana pn, ada yg kata, “klu ngn Farah ni, ko kna booking dulu,” hmm sory la pd yg berkenaan. Ramai org tak tau tugas/keje aku masa tu. Sebelum n semasa AW, penat mmg letih..tp masa tu tak mengeluh, sbb otak ni dh setting..”aku ada keje/tugas/tanggungjwb perlu dbuat. Klu tak, apa kan jd pd AW ni?” Sekarang dh beberapa bulan berlalu, aku rasa mengeluh, cmne aku leh buat keje2 tu? Aku tak penah minta, tp tugas2 ni dtg sendiri kt aku. Aku tak sggup kecewakan ustzh, aku tak sanggup kecewakan kawan2, Aku tak sanggup kecewakan bdk2 BARB. Aku terimanya hanya kerana ALA. Pengorbanan bukti sayangnya kami pd ALA. Ni jawatan/tanggungjwb aku utk Arabic Week 2008 :

1) Asst. Head Committee Pub n Pro (Central Committee)

2) Asst. Programme Manager (Cultural Night & Art competition)

3) Deal with Kamus Miftah

4) Deal with Arabic Department

5) Deal with Research Centre

6) Deal with SBPI Gombak

7) Asst. Programme Manager 1 (Arabic Camp SHARODZ)

8) Asst. Programme Manager (Motivational Talk)

9) Arabic Camp SMK Simpang Renggam

10) Kenduri Doa Selamat d Umah

No comments: