Semuanya untuk Nadi

Semuanya untuk Nadi
"Takdir kadang2 mempertemukan sesuatu tak diundang, menduga dalam bermacam ragam, memberi apa yang tidak dirancang..memaksa kita mengalirkan air mata kesedihan serta membuatkan kita rasa kehilangan. Namun takdir menerpa kita dengan erti perkenalan, menyulam erti kasih sayang, menanam erti persahabatan, menghadiahi kemanisan dalam kegembiraan, menusuk panahan sang ketabahan, menyemai benih keakraban, serta memberi peluang menilai siapa sahabat siapa kawan dan siapa sekadar kenalan yang mengisi ruang dalam episod kehidupan.."

Monday, May 9, 2011

hampir meletus..

Pabila 'berita' ini aku sampaikan pada kalian...kalian gembira, suka. Ada yang kata program aku nih menarik dan sangat ditunggu-tunggu oleh kalian. Haii sahabat-sahabat...ingin aku ingatkan bahawa 'berita' ini bukanlah salah satu perancanganku untuk kalian, juga ia bukanlah salah satu program yang ku anjurkan untuk kalian. Ya, aku tahu kalian punyai harapan yang tinggi pada aku untuk menghimpunkan kita sekeluarga...meskipun tidak sampai  setahun kita berpisah sejak konvokesyen tahun lepas. Terima kasih atas harapan yang kalian taruhkan padaku untuk ukhuwwah kita semua. Aku sendiri tidak pasti apakah kelebihanku dalam urusan ini. Mungkin kerana pendapat/pemerhatian kalian tentang keringat silamku di Taman yang kita cintai ini. Aku secara peribadi punyai idea untuk utuhkan ukhuwwah kita melalui usaha-usaha tertentu, namun kuharus mengalah akan kehebatan masa...ia meragut kelapanganku untuk kalian. Kutahu pasti ada hikmahnya semua ini.

'Berita' ini...kusebarkan secara senyap. Tidak semua tahu demi menjaga hati sahabat-sahabat yang lain. Hanya yang terpilih sahaja aku khabarkan. Aku tidak bias, aku tidak dapat pinda apa-apa...kerana ianya amanah yang ditaklifkan padaku. Kupohon pada sahabat lain agar mengerti niatku. Apapun, Tahniah pada yang terpilih.....

Sahabat-sahabat....
Berbulan-bulan masanya kucetus idea untuk maklumkan pada kalian. Lama juga hendak kukarangkan...agar tidak berlakunya salah faham mengapa sahabat-sahabat lain tidak terpilih. Ternyata kalian sangat gembira, suka, teruja sebaik sahaja berita ini sampai ke pengetahuan kalian. Alhamdulillah. Aku pun tidak terkejut dengan maklumbalas kalian terhadap 'berita' ini. Sesiapa pun yang mendapat tahu 'berita' ini, pasti dia kan gembira, suka dan teruja..itu adalah pasti!

Namun sahabat-sahabat....
Aku cuma pohon satu perkara sahaja......tolong la beri maklum balas pabila aku utuskan pesanan dalam inbox hp mu. Ada juga yang aku hubungi....tolong la jawab jeritan hp mu itu. Tindakan negatif kalian amat mengusutkan fikiran aku. YA.....IANYA MEMANG PERKARA YANG REMEH..SANGAT REMEH. 


Mak selalu kata bahawa aku seorang yang selalu memendam perasaan. Pada mulanya, ku tak percaya..tapi akhirnya ku benarkan dakwaan itu.

Apa perasaan awak, pabila SMS atau panggilan kita tidak dijawab? 
(Jawapan: Selamat kredit aku~~) atau (biarlah~~ lagi bagus dia tak jawab) dan lain-lain jawapan.

Tapi tidak bagi aku (to all......)
Sesungguhnya...2 perkara ini sangat mudah membuatkan aku STRESS. ya...orang kata, "giler-giler ah stress aku!" Pabila ianya berlarutan dan dilakukan oleh orang yang sama...............ini boleh mencetuskan KEMARAHAN ku.

Kenapa pula nak stress, nak marah?
Respon kalian yang tidak mengendahkan SMS atau call itu...secara tak langsung boleh menjadikan segala urusanku pending..walhal kalian tahu bahawa urusan ini tidak melibatkan anda seorang tetapi ramai pihak. Kalian juga tahu bahawa usahaku ini untuk kalian. Harus diingatkan...USAHA INI UNTUK KALIAN!!!

Yang paling mencabar kesabaranku hingga boleh grrrrrrrr aku....
Pabila ingin mohon bantuan...cepat saja  hubungi aku. Aku tak kisah itu. Selagi mampu hubungiku, silakan. Aku cuba bantu apa yang termampu. Waktu ini...nampak jugalah kemesraannya terhadap SMS aku. Namun, setelah apa yang dihajatinya dipenuhi, everything back to normal. 
Dah macam habis madu sepah dibuang.

Dah bertahun-tahun aku di Taman ini, baik sahabat mahupun adik-adik....tidak semua, tapi hampir kesemua disekelilingku begitu. 
Kadang kala, terasa kudrat diri ini dipergunakan dan dimanfaatkan hanya di waktu tertentu atau genting mereka... Allahu Akbar.....muhasabah diri.. Aduhaiiii...sabar ye hati.

Aku tidak kisah langsung sekiranya kalian abaikan SMS yang tidak penting, tapi tolong lah...kalian pun tahu keadaan semasa, tahu perihal itu penting atau tidak. Jangan kata tiada kredit. Jangan kata lupa. Mustahil berminggu-minggu lamanya takde kredit. 


Mengenai 'berita' ini, kalian tahu perancangannya. Kalau ikutkan hati jahatku, inginku biarkan kalian hanyut bersama perancangan yang belum pasti ini kerana ianya langsung tidak berguna padaku. Ya...langsung tidak berfaedah padaku, tapi ianya sangat penting untuk kalian. Aku boleh tapi kalian tidak dapat realisasikan 'berita' ini sekiranya tidak beri maklumbalas terhadap sistem pesanan ringkas itu. Bersyukurlah kalian ada yang mahu uruskan hal kalian. Aku tidak harap kalian hargai usahaku..aku cuma harap kalian beri kerjasama untuk kebaikan kalian. Itu sahaja!

Allah...aku sedih sangat. Keadaan semuanya hampir sama dalam apa jua situasi.

Tiada siapa hendak dikongsi.. Malas nak tulis dalam dairi, maka laman ini lah sasaran diri.