Semuanya untuk Nadi

Semuanya untuk Nadi
"Takdir kadang2 mempertemukan sesuatu tak diundang, menduga dalam bermacam ragam, memberi apa yang tidak dirancang..memaksa kita mengalirkan air mata kesedihan serta membuatkan kita rasa kehilangan. Namun takdir menerpa kita dengan erti perkenalan, menyulam erti kasih sayang, menanam erti persahabatan, menghadiahi kemanisan dalam kegembiraan, menusuk panahan sang ketabahan, menyemai benih keakraban, serta memberi peluang menilai siapa sahabat siapa kawan dan siapa sekadar kenalan yang mengisi ruang dalam episod kehidupan.."

Sunday, August 14, 2011

rojak

Alhamdulillah.. hampir setengah bulan Ramadhan kita tunaikan ibadah puasa. Selama tu juga la aku berada di rumah tanpa balik UIAM walaupun rental lidv tetap 'berjalan'. Alangkah ruginya....tapi lantaklah, sebab apa-apapun, keluarga tetap yang utama! haha macam ni lah gayanya kalau rumah dekat.

Okeh, esok confirm balik UIAM. Kenapa? ....hmmm sebab nak buat miting sikit memandangkan program batch akan berlangsung hujung minggu depan. Sekali lagi, diberi kepercayaan oleh sahabat2 batch untuk kendalikan program ini. Kali ini, programnya sangat simple. Mudah. Tak perlu fikir banyak. Janji....dapat berkumpul sama2 sesama 16th BARB batch. Tentatifnya....tibai je nanti. haha.

Sambil tu, aku sibuk gak cari rakan2 yang mahukan tugas2 sebagai RA sebabnya ramai juga lecturer perlukan khidmat pelajar untuk bantu mereka. Alhamdulillah rezqi kawan2. Aku..?? hmm aku bukannya tolak rezqi tapi...takut tak terdaya. Gemuruh juga memikirkan pabila buka sem nanti... Allah Al-Musta'an.

Ni lagi berita..... sedih nya la sangat. Aku baru je angan2...kemungkinan 93% insan yang bakal menjadi second reader tesis aku ialah Assoc. Prof. Dr. Razak As-Saadi. Tapi itulah...sedihnya sangat sebab beliau menamatkan perkhidmatannya di Malaysia ini selepas berlangsung 3rd ICALL nanti. huuu...sedih sungguh hati  ini.

Beliau sangat disegani oleh semua termasuk para pensyarah dari DALL mahupun dari jabatan lain. Semua urusan terutamanya bab hukum-hakam agama, perihal bahasa dan lain-lain dirujuk padanya. Khutbahnya...huishhh sedap, mantap, penuh menarik perhatian semua telinga yang mendengar dan mata yang melihatnya. Aku sempat menuntut ilmu darinya dalam kelas Tarikh An-Nahu. Begitu juga kelas tambahan yang diajarnya pada setiap petang Khamis di masjid. Orangnya puntual..pasti hadir ke kelas, kalau lewat pun cuma 5 minit je. Kalau lewat lebih dari tempoh itu, pasti beliau maklumkan pada kami. Dalam kelas...yang boleh aku cakap, gayanya bukan sahaja MENGAJAR kami bahkan juga MENDIDIK. Mendidik itulah yang paling penting dalam diri setiap tenaga pengajar. Tutur katanya pula sangat lembut...jelas menyebut setiap perkataan. Punyalah khusyuk, hinggakan tak terasa tamatnya waktu kelas. Jika bab tashih, beliau pasti menerangkan mengapa begini dan mengapa begitu. Setakat yang kudengar, semua orang senang dengan beliau, sangat menghormati beliau.

Buat bakal-bakal pengantin.....Selamat Pengantin Baru. Maaf tak dapat hadir...awal2 Syawal ini aku masih lagi sibuk beraya bersama keluarga. Biasanya..memang full la sebulan raya, adakalanya lebih dari itu. Pabila sebut raya, dah tentu lah menziarahi saudara mara yang lain. Saudara mara pula.....bukannya cukup sekadar kenal "dia ni sepupu, itu pak sedara, mak sedara, anak sedara bla bla bla", tetapi tahu dan kenal anak2 saudara, 3,4 pupu...orang tu kahwin dengan orang ini, moyang dia tu biras kepada maksedara atuk dia belah ayah, bla bla bla...

Okey....akhir kalam. Assalamualaikum