Semuanya untuk Nadi

Semuanya untuk Nadi
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com
"Takdir kadang2 mempertemukan sesuatu tak diundang, menduga dalam bermacam ragam, memberi apa yang tidak dirancang..memaksa kita mengalirkan air mata kesedihan serta membuatkan kita rasa kehilangan. Namun takdir menerpa kita dengan erti perkenalan, menyulam erti kasih sayang, menanam erti persahabatan, menghadiahi kemanisan dalam kegembiraan, menusuk panahan sang ketabahan, menyemai benih keakraban, serta memberi peluang menilai siapa sahabat siapa kawan dan siapa sekadar kenalan yang mengisi ruang dalam episod kehidupan.."

Wednesday, January 5, 2011

Kami....

Aaaaaaaaaarrrrrggggghhhhhhhhh........!!!!!!


tak dapat lagi menahan nafsu.... nak tulis gak!!!!


..........................(^_^).............................


Baru sekejap tadi, kami chatting di YM. Biasa juga dua sahabat ini menganyam bicara... 

Aku melihat sahabat ini punyai masa depan yang jauh, punyai perancangan yang tersusun rapi... Di mata orang, apa yang dirancangnya agak mustahil untuk dicapai. Memang sangat mustahil sebab perancangannya kadang2 tak tercapai dek akal. Namun prinsipnya cuma satu.....iaitu Jangan Menyusahkan Kerja!! Mungkin itulah sahabat ini merasakan Apa Jua Impian Kita Boleh Genggam!!!!...bersulamkan matlamat urusannya adalah ikhlas hanya kerana ALLAH.



Apa yang kami bualkan?

Biasalah....mestilah banyak bualan kami kan..... (Takkan la sembang cakap "salam.... hye... bye.." je kan).


........................................................................................................

Tapi tadi, antara yang sangat menyentuh hati ialah :


Sahabat : Aku hasil keluaran ALA. Aku kena bagi yang terbaik untuk ALA, sebab aku berilmu pun atas pertolongan ALA. Suma ni ikhlas...

Aku : Terima kasih banyak ye polan..

Sahabat : Menjaga nama baik ALA.....ada la rezeqi kehidupan nanti.


ohhhhhh~~~~~ aku serius nak menangis. Lambat juga aku reply chatting dia tadi..



Muhasabah diri....
Ada yang masih niat begitu..aku bersyukur pada ALLAH kerna ada sahabat begini. Bukan satu dua, tapi hampir semua sahabat yang sama2 menggembleng tenaga untuk ALA ketika dulu samada mereka ada jawatan atau tidak. Sahabat ini??...tidak pernah menyandang jawatan dalam society. Sayangnya....mereka ini jauh dari Taman Ilmu dan Budi ini.



Kenapa aku tak tengok ALA pada tenure yang lepas??

Ini soalan yang menjerat diri....tapi aku punya alasan tersendiri. Alasan yang memang tidak dapat kuelak.

Sem lepas merupakan pementasan aku yang pertama di arena Master ini.  Aku hidup dalam keadaan yang agak tak tentu hala. Aku tercari-cari di manakah aku yang sebenarnya..dia yang sentiasa :
1- berkepit dengan Diary Executive Planning tahunan (hasil keluaran Takaful Ikhlas)
2- setel kerja on time (91% okey...)
3- punyai masa bersama kawan2 dan adik2
4- sibuk tapi masih lagi waras.


Waktu yang sama, masih ke sana sini menggenggam dokumen2 yang perlu disetelkan.

Waktu yang sama, kami (aku dan kawan) punyai tugas di ofis (Ofis yang sentiasa diterjah program2 besar, so far takdelah banyak sangat, slow down kit sebab sem lepas puasa dan raya). Program yang memakan masa sebulan walaupun ianya berlangsung pada hujung minggu je. Ada juga tekanan di situ..tapi masih boleh tersenyum. 

Waktu yang sama, biasalah assignments nih kan..... 3 kali ganda penangannya daripada arena sebelumnya.

Waktu yang sama, tak nafikan..ada sekian2 warga dewasa ini menanyakan aku mengenai ALA. Yang aku tahu...sekian2 tarikh depa ke sini ke situ mukhayyam, program itu ini bla bla bla. Tapi terkilan juga lah pabila lewat dikhabarkan sekian2 perkara...tak mampu berbuat apa.

Tapi...dari dulu kala lagi, sejak berakhirnya kepimpinanku secara rasmi untuk ALA, aku selalu pesan pada mereka : Kalau ada apa2, leh gtau akak. 
Ada juga khabarnya...mereka ingin memberitahuku, tapi berita itu terdahulu sampai ke telinga kawan itu sebelum aku. Mungkin juga mereka mendengar kata2 kawan itu agar tidak 'menggangguku' sebab waktu tu keadaan agak tegang sedikit. Allahu a'alam.

Hampir hujung sem lepas, seorang junior telah memberitahuku segalanya. Faktanya lebih kuat...mungkin kerna kedudukannya. Junior ini....aku tak pernah kenal dia secara langsung, tak pernah duduk semeja apatah lagi sembang panjang2 jela..no hp dia langsung la aku takde.

Tegang~~~ dalam erti kata lain, stress atau tekanan. Masing2 ada tekanan masing2. Tu semua bergantung pada individu itu untuk mengatasinya. 

Dalam sejarah hidup di Taman ini, aku juga pernah stress. Ye, tak dinafikan ALA antara penyebabnya. Namun stress ini datang atas kesilapanku sendiri...waktu itu (1st year) aku tidak ada diari kehidupan. Segala appointment dan assignment aku conteng di merata tempat...adakalanya bergantung sepenuhnya pada kapasiti otak untuk menyimpan maklumat. Semua tu di ambang waktu memegang society tuh. Pengajaran yang sangat bermakna. Sehingga kini aku masih bersama diary executive planning tahunan itu, jika tidak...(ntah la).

Selebihnya, stress tetap ada tapi masih terkawal. Aku suka dengan kehidupan stress ku itu. Ye, aku rindukan waktu itu. Satu program banyak jawatan/tugasan perlu dipikul. Tak perlu tension sangat, sebab kita hidup di bawah bumbung yang sama iaitu ALA. Syukur...ramai sahabat dan lecturer yang membantu dan memahami. Ke sana ke sini untuk kebajikan orang lain. Yang muda, kita sama bantu agar mereka tahu memimpin di masa akan datang. Sebaliknya, hmmm no komen. 

Apapun, semuanya berbalik kepada niat...MENGAPA PEGANG ALA.

No comments: