Semuanya untuk Nadi

Semuanya untuk Nadi
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com
"Takdir kadang2 mempertemukan sesuatu tak diundang, menduga dalam bermacam ragam, memberi apa yang tidak dirancang..memaksa kita mengalirkan air mata kesedihan serta membuatkan kita rasa kehilangan. Namun takdir menerpa kita dengan erti perkenalan, menyulam erti kasih sayang, menanam erti persahabatan, menghadiahi kemanisan dalam kegembiraan, menusuk panahan sang ketabahan, menyemai benih keakraban, serta memberi peluang menilai siapa sahabat siapa kawan dan siapa sekadar kenalan yang mengisi ruang dalam episod kehidupan.."

Sunday, June 14, 2009

STUDY SMART & MOTIVATIONAL WORKSHOP 1-3 FEBRUARY 2008

Sebaik sahaja kepimpinan ALA 0708 ditaklifkan kepada kami, president memulakan langkah dengan mengadakan 1st meeting. Teringat aku…di waktu sesi ta’aruf, kami bagaikan org baru antara satu sama lain(walhal bukannya tak kenal dengan kawan2 sendiri). Maksud aku…waktu tu kami tak berapa kenal dengan adik2 junior mcm fahmi, baihaqi, azhar, giah, fathiyah. Pihak mainboard terutamanya adil, safira, kak hani sampai mati akal dibuatnya pabila para exco ‘bersifat pasif’ ketika bermeeting. Alaaaa…biasalah tu klu baru kenal. Okeylah…hendak dipendekkan cerita…tak lama pastu, secretariat aku iaitu biro PLANNING & RESEARCH perlu bersiap sedia untuk organize 1st programme ALA iaitu program Motivational Workshop. Emmmm mula2 aku dapat tender ni…ayat pertama aku cakap dalam hati “aduhaiiiii nape mesti program motivasi?? Dah tentu boring program ni…ada ke orang nak datang? Budak2 BARB nk datang ke??”. President kata ustazah yang nk buat, siap plan nk buat tiap sem lagi. Aku teringat sangat masa tu president pesan pape hal jumpa ustazah dan sebelum berukar topic, president berkata “hmmm terpulang pada Planning & Research la nk buat camne pun”. Masa tu aku tercabar sgt sbb utk program motivasi ni Ikhwan selaku Programme Manager(PM) dan aku sebgai Assistant Programme Manager (APM). Perrrrgghhhh….APM tu…jawatan kedua tertinggi dalam sesebuah program. Klu ada pape tak kena dalam program terutamanya dari segi pengurusan, sah sah PM dan APM dipersalahkan. Aku kena buktikan program di bawah kepimpinan aku berjaya. Mula2 aku kena tabahkan diri berjumpa ngan advisor ALA iaitu DR. RAHMAH. Huuuuu sesungguhnya aku agak takut berjumpa dgn beliau apatah lagi utk bermeeting. Hmmmm aku takde pilihan, nak tak nak aku gak kena jumpa dgn beliau sbb Ikhwan pun 2x5 je ngan aku waktu tu.huhu.. Apabila bermeeting berdua ngan beliau, aku cam biasalah..senyap je. Apa yang ustazah cakap, aku mengiyakan je. Segala cdagan beliau, aku setuju je walaupun dalam kotak fikiran aku ni cam mustahil je nak merealisasikan impian ustazah. Akhirnya aku memberanikan diri bersuara pada ustazah, “emmm ustazah, sempat ke nk buat program ni? Err..ermm maksud sy, banyak menda lagi kita tak buat lg padahal program minggu depan je..”. ustazah terus balas kata2ku, “yang kamu dok gagap ni nape? Takut ngn saya?!” gulp..kantoi!!!! aku insan yang tidak pandai menipu terus menjawab “ada la kit…ustazah pun pesen tak senyum”. Aduhhhhhaiiii awat la mulut aku ni? Kemudian ustazah menjawab “heh, kamu belum kenal saya lagi…”. Huhu apa maksudnya? Akhirnya kami sepakat mengadakan motivational workshop tu pada 1st – 3rd February 2008..tapi main organizernya ialah Department of Arabic Language & Literature(DALL) in collaboration with ALA dan nama programnya pun berubah menjadi STUDY SMART & MOTIVATIONAL WORKSHOP. Dalam proposal, programnya selama 3hari(ikut bajet) tp kite buat 2hari je. Hari pertama khas utk motivator Bro. Rizal, hari kedua Ustazah cadang nak libatkan semua lecturer BARB. Aku suka cadangan tu tapi Fuhhhh…sempat ke kami nk setelkan surat-menyurat tu? Kena follow up lagi..lebih2 lagi waktu tu sedang musim midterm n assignment. Ini menguji kepimpinan serta kredibiliti aku sebagai APM(1st time pegang APM le..). Aku Cuma pesan pada diri..perlu berkorban n buat yang terbaik bukan utk kepentingan diri tapi utk ALA demi orang lain.
Waktu yang mendebarkan pun tiba. Seperti biasa..hari pertama slot Bro. Rizal sehari suntuk. Sehari suntuk jugaklah para peserta bergelak ketawa tanpa henti…best sgt. Memang rugi sgt pd mereka yang tak pegi program ni. Aku tak dapat nk ikuti sgt slot ni..hmmmm biasalah klu jd komiti mmg biasa ada keje sebelum, semasa dan selepas program. Dalam jam 10.30pm post-mortem(post-mortem tenang tak tegang, masing2 puas hati). Hari pertama dh setel(lega kit). Selesai je hari slot motivator tu..tak abes2 bdk2 sebut “STOP BANGAUIIINNGG!!!” Okey…hari kedua lak, pd paginya slot khas dgn Dr. Akmal. Haiiiii sape tak kenal ngn beliau..sempoi giler+kelakar je keje. Dr. rahmah cuma dpt dtg kejap je sbb beliau ada urusan di mahallah maryam. Dalam waktu para peserta terhibur ngn slot Dr. Akmal, aku n ikhwan berbincang..apa kita nk buat ngn para lecturer jam 2pm nnt? Kita lum ada pengisian khusus utk mereka!!!!! kita takkan biarkan lecturer dtg mcm tu je tanpa wat apa2 pengisian antara lecturer n students. Aduhaiiiii…inilah kesilapan kami, terlepas pandang ttg pengisian LDK ni. Kami ingatkan ustazah dh maklumkan pd semua lecturer apa mereka perlu buat utk LDK Mentor Mentee ni..huhhu. Sementara komiti lain sibuk ngn keje2nya, aku, ikhwan n beberapa komiti lain tenangkan jiwa serta muhasabah diri serta berbincang ttg pengisian Mentor Mentee. Akhirnya kami sepakat wat modul yang bersesuaian ngn namanya MENTOR MENTEE. Maksudnya…kita bahagikan students kpd beberapa groups, dlm setiap group ada seorang lecturer. Setiap group kena wat logo n trademark kumpulan serta menyatakan pemasaalahan mereka dlm mempelajari bahasa arab..tak kisahlah majal bahasa mahupun sastera. Bagi kami(para komiti, inilah masanya@sharing moment antara lecturer n students). Waktu yg ditunggu pun tiba. Waktu hampir jam 2pm. Hujan turun agak lebat. Resah aku tunggu lecturer2 aku(takut start lmbt, bimbang keselamatan mereka). Sementara menunggu kdtgn semua lecturer, kami hiburkan dulu para pesrta dgn video kartun arab. Hhhmmm Mentor Mentee pun berlangsung, agak cuak aku menunggu natijahnya(ye lah..last minute plan.huhu). selepas ni, trus Closing Ceremony..Dr Nik Hanan yg officiate program bagi pihak Dr, Rahmah. Dr Rahmah lak asek call (rasanya selang 10mnt beliau mesti call) bertanya persiapan segalanya, keadaan semuanya. Aku tenangkan beliau dgn menjawab “insyaallah semua okey, Ustazah jgn risau ye..”. aku phm perasaan risau seorang ibu yang juga advisor society, pasti risau memikirkan perjalanan program lebih2 lagi jika empunya diri tiada di situ. akhirnya…..alhamdulillah, Allah itu maha Berkuasa segalanya. Mentor Mentee dpt feedback yg sgt baik dari kalangan ustaz dan ustazah. Mereka pesan buat lagi motivational workshop ni dan berterima kasih sbb melalui program ni dpt tau pemasalahan pelajar dlm pelajaran khususnya dlm bahasa arab. Alhamdulillah..Program kami berjaya keseluruhannya. Inilah hasilnya apabila satu pasukan itu brgandingan bahu utk kepentingan org lain...masing2 berkorban masa, tenaga, topup card dan lain2 utk menjayakan program ALA. Usaha mereka pasti diberkati Allah..Amiiin, Insya-allah. Secara peribadinya, aku bersyukur ke hadrat Allah kerna dikurniakan para komiti yang begitu komited dalam kerja masing2…masing2 saling membantu, tidak berkira dalam bekerja walaupun kerja itu bukan jobscope mereka. Walaupun ada yang agk takut sbb tak pernah didedahkan dgn mana2 program, tak biasa dgn sesuatu biro/mainboard, ada juga yg tak yakin pd diri sendiri dll…tp aku tetap bangga ngan korang! Korang rajin rujuk dan bertanya mengenai program ni. Mengenai DR RAHMAH pula, sejak dari proragm ni, aku serba sedikit mengenali empunya diri. Aku mulai faham cara beliau. Antaranya dari segi venue (Conference Room CAC)-hebat tu...,Catering lak, (jgn ciput sgt bajetnya) makan sedap ooo... Klu buat program, jgn lah buat ala kadar je…perabih duit dan tenaga je. Tp klu buat program tu biarlah terkesan di hati..biar penat, tp berbaloi dan puas hati. Kita kena buktikan & tonjolkan program2 ALA. Kita kena usaha keras utk naikkan nama DALL di mata UIAM. Kesimpulannya, tiada yang mustahil dlm hidup. Dan dari pengalaman itu, aku dapat simpulkan bahawa 1)walau setinggi mana pun jawatan seseorang itu, sesebuah program itu takkan berjaya klu dia duduk bergoyang kaki sambil mengarahkan org lain bekerja. 2)sesebuah program itu berjaya sekiranya wujudnya sifat kerjasama serta saling berkorban dlm klgn komiti walaupun berbeza pangkat dlm jawatan yg dsandang. Terima kasih kepada para subcoms Planning & Research serta mereka yang membantu dlm STUDY SMART & MOTIVATIONAL WORKSHOP (1-3 Feb 2008) :
Organizing Committees
Program Manager : Mohd Ikhwan bin Abdullah (0624747)
Asst. Program Manager : Farhana binti Ghazuddin (0536872)
Secratary : Nurul Zawani binti Marzuki (0532472)
Treasurer : Halimah binti Abdul Sukor (0533914)

Program Coordinator : Mohd Jamil bin Sulaiman (0510611)
Suhaila binti Mohd Nasir (0531674)
Hasanah binti Che’ Yajid (0714700)

Publisity & Protocol : Ismail bin Mustafa (0713275)
Norashikin binti Othman (0539344)

Preparation & Technical : Muhyiddin bin Mohd. Yasin (0618687)
Rabiatul Adawiyah binti Md Ali Shifuddin (0533948)

Special Task : Tuan Mohammad Azreen Azhar bin Tuan Zulkifly (0717263)
Nor Hijanah binti Mohamed (0714182)
Ezren binti Nordin (0613114)

Multimedia : Nazmi bin Nasruddin (0530929)
Mohamed Hafiz bin Mohamed Yusof (0536393)

Catering : Md. Asik bin Puniran (0717465)
Nurul Huda binti Ramli (0719370)
Nurul Ain binti Malik (0531924)

1 comment:

Farahana said...

huhu syukran... best of luck to you too.